Overslaan naar content

Woo-jurist | 32-36 uur

Hybride
  • Pijnacker-Nootdorp
€ 5.997 per maandBedrijfsvoeringwo

Functieomschrijving

Wil jij werken in een klein en informeel team? Ben jij die ervaren jurist met kennis van het bestuursrecht en met name de Wet open overheid (Woo) en kun jij goed al jouw opgedane vakkennis overbrengen op je collega’s? Lees dan snel verder!


Wat ga je doen?

Als Woo-jurist ben je verantwoordelijk voor de volledige behandeling van alle Woo-verzoeken. Je beoordeelt de binnenkomende verzoeken, je bent verantwoordelijk voor de verzameling van documenten en formuleert primaire besluiten. Daarnaast controleer je de geanonimiseerde documenten. In deze functie onderhoud je intensief contact met de collega’s van de vakafdelingen en zorg je ervoor dat alle relevante partijen, waaronder de verzoeker, tijdig worden betrokken bij de afhandeling van het Woo-verzoek. Indien nodig betrek je ook het bestuur bij de behandeling van het Woo-verzoek. Ook stel je verweerschriften op in bezwaar- en beroepsprocedures en vertegenwoordig je het college bij de bezwarencommissie en de Rechtbank. Je bent dus bij alle aspecten van de besluitvorming betrokken. Daarnaast neem je actief deel in de Woo-projectgroep die zich bezig gaat houden met de actieve openbaarmakingsplicht vanuit de Woo. Ook kun je een bijdrage leveren aan andere digitaliserings-projectengroepen die verwant zijn aan het onderwerp van actieve openbaarheid.


Deze rol biedt jou de mogelijkheid om je vaardigheden op hoog niveau te benutten en een waardevolle bijdrage te leveren aan de openbaarmaking van informatie vanuit de gemeente. Je bewaakt en verbetert de processen rond de Woo en werkt nauw samen met collega’s om te zorgen voor een juiste naleving van de wetgeving en het bevorderen van transparantie en de toegankelijkheid van informatie. Je bent enthousiast over de Woo en weet het belang hiervan goed over te brengen. Relevant te vermelden is dat het team bezig is om administratieve ondersteuning te krijgen voor de Woo-verzoeken, zoals voor het opstellen van procesbrieven (bijvoorbeeld ontvangstbevestigingen) en het lakken van document

en met een anonimiseringsprogramma.

Ons team houdt zich bezig met meer rechtsgebieden dan enkel de Woo, het kan daarom ook zeker voorkomen dat je – naast het behandelen van Woo-verzoeken – soms ook een aansprakelijkstelling behandelt of wordt gevraagd om de vakafdeling te adviseren over uiteenlopende juridische vraagstukken. Denk hierbij aan advisering over de mandaatregeling, (regionale) samenwerkingsverbanden, aanbestedingsrecht, subsidierecht, staatssteunrecht en gemeenschappelijke regelingen. Privaatrechtelijke vraagstukken kunnen daarnaast ook aan bod komen. De focus zal echter vooral op de Woo liggen.

Het team is volop in beweging, jong, je kan hier een rol in spelen. Er is ruimte voor eigen inbreng. JZ is een informeel en hecht team, waar collegialiteit en een open sfeer belangrijk zijn.


Taken en verantwoordelijkheden:

Ten aanzien van de Woo-verzoeken:

  • het volledig behandelen (met ondersteuning) van Woo-verzoeken;
  • onderhouden van communicatie met verzoeker en collega’s;
  • adviseren van het management, bestuur en andere afdelingen over de Woo;
  • waar nodig pro actief opstellen en verbeteren van werkprocessen, beleid en standaarden met betrekking tot het behandelen van Woo-verzoeken;
  • collega’s begeleiden bij het correct toepassen van de Woo;
  • zelfstandig voeren van bezwaar- en beroepsprocedures (verweer en vertegenwoordiging ter zitting);
  • vraagbaak en sparringpartner zijn, voor collega’s binnen en buiten het team, waarvoor je actief ontwikkelingen in wetgeving en jurisprudentie bijhoudt;


Ten aanzien van de Woo-projectgroep:

  • als JZ-deelnemer ondersteunen bij de Woo-projectgroep met betrekking tot de actieve openbaarmakingsverplichting;
  • vraagbaak en sparringpartner zijn, binnen de Woo-projectgroep, waarvoor je actief ontwikkelingen in wetgeving en jurisprudentie bijhoudt;


Ten aanzien van overige werkzaamheden:

  • in voorkomende gevallen het behandelen van aansprakelijkstellingen en het adviseren van vakafdelingen over uiteenlopende juridische vraagstukken zoals hierboven beschreven.


Waar ga je werken?

De afdeling Bedrijfsvoering zorgt ervoor dat het bestuur, management en medewerkers van de gemeentelijke organisatie adequaat worden ondersteund en geadviseerd op het brede gebied van de afdeling. De vakgebieden zijn: Financiën & Inkoop, Juridische Zaken, Personeel & Organisatie, Informatie & Automatisering, Communicatie & Klantcontactcentrum en Facilitaire Zaken.


Je maakt deel uit van het team Juridische Zaken. Dit team heeft als core business het leveren van juridische adviezen, de behandeling van Woo-verzoeken en de behandeling van algemeen juridische- en bestuurlijke aangelegenheden. Het team bestaat uit twee gedreven juristen die met elkaar en de vakafdelingen samenwerken en ook binnen de regio een rol hebben als het om regionale projecten gaat. Ook de klachtencoördinator/mediator maakt deel uit van dit team. Om dit team helemaal compleet te maken zoeken wij een jurist met ruime kennis van en ervaring met de Woo en het bestuursrecht.


Vereisten

Wat neem je mee?

Voor de uitvoering van deze functie is het belangrijk dat je beschikt over:

  • Je hebt een afgeronde opleiding Rechten op hbo- of wo-niveau;
  • Je hebt minimaal 3-5 jaar aantoonbare werkervaring als jurist bij een overheid of semi-overheid;
  • Je beschikt over aantoonbare werkervaring op het gebied van het afhandelen van Woo-verzoeken;
  • Je beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Je bent stressbestendig en kan goed onder tijdsdruk werken;
  • Je bent pragmatisch ingesteld, zonder daarbij de rechtmatigheid en de betrokken belangen uit het oog te verliezen;
  • Je vindt het leuk om verder te bouwen aan het team juridische zaken en verbinding te zoeken met andere afdelingen;
  • Je bent in staat het standpunt van de gemeente te verwoorden en te verdedigen;
  • Je bent zelfstandig en goed in staat om in teamverband te opereren;
  • Ervaring met staatssteun, gemeenschappelijke regelingen en/of subsidierecht is een pré.


Voldoe jij niet aan alle eisen, maar denk jij dat je de juiste persoon voor deze functie bent? Dan nodigen we je van harte uit om met ons in gesprek te gaan over je ontwikkelmogelijkheden binnen onze organisatie.


Dit bieden wij

  • Salaris van € 5.997,- bruto per maand op basis van 36 uur (schaal 11, aanloopschaal 10);
  • Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van het bruto salaris;
  • Persoonlijk Gezondheids Budget (PGB) van € 250,- per jaar;
  • Toegang tot het vitaliteitsplatform Thrive met een budget van € 250,- per jaar;
  • We bieden je in eerste instantie een contract voor 1 jaar, met uitzicht op een vast dienstverband.


Overige arbeidsvoorwaarden

  • Extra verlof van 50,4 uur bij een fulltime dienstverband;
  • Pensioenopbouw bij ABP;
  • Hybride werken;
  • Thuiswerkfaciliteiten en een thuiswerkvergoeding van € 3,- per dag;
  • Surface en mobiele telefoon;
  • Reiskostenvergoeding van € 0,23 per kilometer.


Meer weten over onze arbeidsvoorwaarden? Klik dan hier: Onze arbeidsvoorwaarden


Goed om te weten

  • Gratis parkeren bij het gemeentehuis;
  • Goede verbinding met OV;
  • Een actieve personeelsvereniging.


Interesse?

Reageer vóór 20 mei 2024 door jouw cv met motivatie in te sturen. Klik hiervoor op de knop ’solliciteren’.


Meer weten?

Neem contact op met Marijke Rombolini-Vrielink, arbeidsmarktspecialist, 0621553435


Procedure

Je hebt gesolliciteerd en nu? Dit kan je van ons verwachten:

  1. Je hebt je cv en motivatiebrief ingestuurd;
  2. Zo snel mogelijk hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek;
  3. Eerste gesprek;
  4. Eventueel tweede gesprek;
  5. Arbeidsvoorwaardengesprek;
  6. Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan.


Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.


Hybride

of