
Senior beleidsadviseur bestuurszaken
RemotePijnacker-Nootdorp€ 2.878 - € 6.470 per maandConcernstaf
Functieomschrijving
Ben jij op zoek naar een veelzijdige rol waar je in het hart van het functioneren van de gemeente opereert? Heb jij een brede kijk op gemeentes en vind jij het een uitdaging om met collega’s samen te werken aan het doorontwikkelen van de gemeentelijke organisatie? Dan is dit de functie voor jou!
De groei van de gemeente en de opgaven die op ons afkomen werken op alle denkbare terreinen op ingrijpende wijze door. De gemeenteraad, het college en het management staan voor de taak om die ontwikkelingen in goede banen leiden. De afdeling Concernstaf, waar jij als beleidsadviseur komt te werken, staat hen daarin bij.
Wat ga je doen?
Je bent de rechterhand van de gemeentesecretaris en zorgt er samen voor dat de driehoek politiek, bestuur en ambtelijke organisatie goed kan functioneren.
Je bent hierbij verantwoordelijk voor het gehele proces rondom besluitvorming door het college, de raad en/of het gemeentelijke managementteam. Vanuit jouw observaties en ervaring adviseer je over kwaliteitsverbetering in de organisatie. Daarnaast denk je met collega’s mee en adviseer je hen over de mogelijkheden in besluitvorming bij vraagstukken met politieke en maatschappelijke impact. Hierbij betrek je nadrukken jouw ervaring met juridische en politiek-bestuurlijke mogelijkheden.
Richting de griffie heb je een coördinerende rol rondom de raadsplanner, motie- en toezeggingenlijst, het beantwoorden van raadsvragen en dergelijke.
Afhankelijk van jouw kennis, ervaring en actualiteit ga je je ook bezig houden met vraagstukken zoals:
- het beheren van de gemeentelijke deelneming aan verbonden partijen;
- projecten gericht op het functioneren van de gemeentelijke organisatie, bijvoorbeeld implementatie van de Wet open overheid of juridische kwaliteitszorg;
- adviseren over bestuurlijk-juridische thema’s na verkiezingen;
- ondersteuning aan de bestuurders en het maken van formele besluiten bij het aantreden van nieuwe collegeleden;
- signaleren van relevante maatschappelijke- en beleidsmatige ontwikkelingen die de gemeente kunnen raken;
- ondersteuning van de bestuurder bij raadvergaderingen, daar waar het de bestuurlijke domeinen raakt.
Vereisten
Wat neem je mee?
Omdat geen dag hetzelfde is als beleidsadviseur bestuurszaken zoeken wij zoeken een collega die snel kan schakelen en in staat is onder druk te werken. Je beschikt over analytisch vermogen en advieskwaliteiten. Door jouw open houding, toegankelijkheid en persoonlijkheid ben je laagdrempelig benaderbaar voor collega’s die jou om advies vragen. Je bent overtuigend in je optreden en weet waar nodig mensen in beweging te krijgen.
Voor de uitvoering van de functie is het belangrijk dat je beschikt over dan wel ervaring hebt in:
- een afgeronde wo opleiding (master) Nederlands recht of bestuurskunde;
- werkervaring op het vlak van het staats- en bestuursrecht of bestuurlijke vraagstukken bij een overheidsorganisatie;
- kennis op het gebied van bestuur- en organisatiekunde;
- in het opstellen van beleid en regelgeving en de uitvoering daarvan in een overheid;
- inzicht in en gevoel voor bestuurlijke (besluit-)vormingsprocessen en de verhoudingen in een politiek-bestuurlijke werkomgeving;
- een plan- en projectmatige manier van werken en goed ontwikkelde organisatorische kwaliteiten;
- de vaardigheid om zowel in teamverband als zelfstandig te werken;
- flexibiliteit, resultaat- en servicegerichtheid.
Voldoe jij niet aan alle eisen, maar denk jij dat je de juiste persoon voor deze functie bent? Dan nodigen we je van harte uit om ons in je motivatiebrief daarvan te overtuigen.
Dit bieden wij

Salaris tussen de € 4.781,- en € 6.470,- bruto per maand op basis van 36 uur (schaal 12)
(Dit salaris is gebaseerd op de HR21-functie Adviseur II)

Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% op bruto salaris

Persoonlijk Gezondheids Budget (PGB) van € 250,- per jaar

Bij aantoonbare geschiktheid is een toelage bovenop het salaris en IKB bespreekbaar

We bieden je in eerste instantie een jaarcontract, met uitzicht op een vast dienstverband.
Overige arbeidsvoorwaarden

Pensioenopbouw bij ABP

Reiskostenvergoeding

Thuiswerkfaciliteiten

Je krijgt per jaar 194,4 uren verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur

Hybride werken

Surface en mobiele telefoon

Persoonlijke ontwikkeling op maat en begeleiding om jouw ambities waar te maken.
Via ons eigen studieplein kan je dan ook diverse online cursussen en trainingen volgen.
Over ons team
De Concerstaf (CST) is een stafafdeling die in opdracht van de gemeentesecretaris advies en/of ondersteuning biedt aan zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie en op een aantal onderwerpen regie voert. Het is een afdeling van ongeveer 21 mensen, die zich kenmerkt door een adviserend en dienend karakter aan het bestuur en het gemeentelijk managementteam. Bovendien voert de CST controles en onderzoeken uit. Onze inzet is gericht op zorgvuldige besluitvorming en het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie zodat wij er staan voor de inwoners van onze gemeente.
Over onze gemeente
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag, Delft en Rotterdam.
De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Collega’s voelen zich gewaardeerd en zijn trots om te werken voor Pijnacker-Nootdorp.
Wist je trouwens dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp een actieve personeelsvereniging heeft! Regelmatig worden er diverse workshops of uitjes georganiseerd zodat jij ook kans krijgt naast je werktijd leuke dingen te ondernemen met je collega’s om deze zo beter te leren kennen.
Interesse?
Spreekt de functie je aan en herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Dan heb jij alles in huis om aan de slag te gaan bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp! Klik voor 1 oktober op ‘Solliciteren’ en laat ons weten waarom deze functie bij jou past. Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Khalida van Dijk - el Allaoui, zij is te bereiken op 0616107446.
Let op! Wanneer er zich een geschikte kandidaat voordoet plannen wij direct een gesprek in. Wacht dus niet tot de sluitingstermijn met solliciteren, maar doe dit direct!
Procedure
Je hebt gesolliciteerd en nu? Dit kan je van ons verwachten:
- Je hebt je cv en motivatiebrief ingestuurd;
- Zo snel mogelijk hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek;
- Eerste gesprek;
- Eventueel tweede gesprek;
- Arbeidsvoorwaardengesprek;
- Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan!
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!