Skip to content

Senior beleidsadviseur bestuurszaken | 32-36 uur

Pijnacker-Nootdorp€ 4.447 - € 6.103 per maandConcernstaf

Functieomschrijving

Ben jij op zoek naar een veelzijdige functie in een bestuurlijke omgeving? Heb jij een open persoonlijkheid en weet jij jouw collega’s te voorzien van goede adviezen? Dan is dit de functie voor jou!

De groei van de gemeente en de opgaven die op de gemeente afkomen werken op alle denkbare terreinen op ingrijpende wijze door. Het management en bestuur staan voor de taak om die ontwikkelingen in goede banen leiden. De afdeling concernstaf, waar jij als beleidsadviseur komt te werken, staat hen daarin bij.


Wat ga je doen?

Je bent de rechterhand van de gemeentesecretaris en zorgt er samen voor dat de besluitvorming door het college vlekkeloos verloopt.


Je bent hierbij verantwoordelijk voor het gehele logistieke proces rondom besluitvorming over de beleids(stukken) door het college en de raad. Je adviseert het management over de kwaliteit van de voorstellen vanuit jouw toetsende rol, waarbij je inzicht hebt in waar de kwaliteit van de stukken beter kan en meedenkt over politieke en maatschappelijke impact. Je hebt oog voor de inhoudelijke kwaliteit, maar ook voor de juridische en politiek- bestuurlijke gevolgen van de voorstellen. Daarbij geef je jouw collega’s ook advies over bestuurlijk-juridische vraagstukken, je ondersteunt waar nodig bij het doorlopen van de bestuurlijke besluitvormingsprocessen.


Door jouw open en nauwkeurige werkhouding en jouw kennis komen je collega’s graag bij je voor advies over bestuurlijke vraagstukken. 


Je hebt een coördinerende rol bij de stukkenstroom en bij het actueel houden van de raadsplanner. Daarvoor onderhoud je contacten met de griffie en de interne collega’s die stukken aanleveren. Daarnaast monitor je op tijdige beantwoording van de raadsvragen.


Verder zal jij je ook bezig kunnen houden met:

  • Adviseren over bestuurlijk-juridische thema’s na verkiezingen;
  • Ondersteuning aan de bestuurders en het maken van formele besluiten bij het aantreden van nieuwe collegeleden;
  • Het beheren van de gemeentelijke deelneming aan verbonden partijen;
  • Signaleren van relevante maatschappelijke- en beleidsmatige ontwikkelingen die de gemeente kunnen raken;
  • Ondersteuning van de bestuurder bij raadsvergaderingen, daar waar het de bestuurlijke domeinen raakt.


Een afwisselende functie waarin jouw advies en juridische kennis onmisbaar is.

Vereisten

Wie ben jij?

Wij zoeken een nauwkeurige persoonlijkheid die in staat is onder druk te werken. Geen dag is hetzelfde als beleidsadviseur bestuurszaken!


Je hebt je bewezen als een gewaardeerd beleidsadviseur en bekwaam in jouw vak en in het functioneren in een complexe omgeving. Je beschikt over de kwaliteiten om vakkundig te adviseren over ontwikkelingen en trends die relevant zijn voor de gemeente. Daarin werk je graag en goed samen met je collega’s. Je bent overtuigend in je optreden en weet waar nodig mensen in beweging te krijgen.


Voor de uitvoering van de functie is het verder belangrijk dat je beschikt over:

  • Je beschikt over een afgeronde wo-opleiding (master) Nederlands recht of bestuurskunde;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring op het vlak van het staats- en bestuursrecht of bestuurlijke vraagstukken bij een overheidsorganisatie;
  • Kennis op het gebied van bestuur- en organisatiekunde;
  • ervaring in het opstellen van beleid en regelgeving en de uitvoering daarvan in een overheid;
  • inzicht in en gevoel voor bestuurlijke (besluit-)vormingsprocessen en de verhoudingen in een gemeentelijke werkomgeving;
  • een plan- en projectmatige manier van werken en goed ontwikkelde organisatorische kwaliteiten;
  • de vaardigheid om zowel in teamverband als zelfstandig te werken;
  • flexibiliteit, resultaat- en servicegerichtheid.


Voldoe jij niet aan alle eisen, maar denk jij dat je de juiste persoon voor deze functie bent? Dan nodigen we je van harte uit om met ons in gesprek te gaan over je ontwikkelmogelijkheden binnen onze organisatie.


Dit bieden wij je

Afhankelijk van je opleiding en je ervaring ontvang je een salaris van maximaal € 6.103,- bruto per maand (schaal 12 van de gemeentelijke salaristabel april 2022, op basis van 36 uur p/w). Daar bovenop ontvang je een individueel keuzebudget van 17,05% van je brutosalaris. Dit salaris is gebaseerd op de HR21-functie Adviseur II

We bieden je in eerste instantie een jaarcontract, met uitzicht op een vast dienstverband.


Overige arbeidsvoorwaarden

Ook heeft onze gemeente een aantal aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een Persoonlijk Gezondheidsbudget, volledige vergoeding van reiskosten via het OV, flexibele werktijden en goede mogelijkheden om thuis te werken. Je bouwt pensioen op bij ABP waarbij de werkgever het grootste deel van de premie betaalt.


Wist je dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp een actieve personeelsvereniging heeft? Regelmatig worden er diverse workshops of uitjes georganiseerd zodat jij ook kans krijgt naast je werktijd leuke dingen te ondernemen met je collega’s om deze zo beter te leren kennen. Daarnaast stimuleert de gemeente dat jij je op persoonlijk vlak blijft ontwikkelen, via ons eigen studieplein kan je dan ook diverse online cursussen en trainingen volgen.


Over ons team

De Concerstaf (CST) is een afdeling overstijgende stafafdeling die in opdracht van de gemeentesecretaris advies en/of ondersteuning biedt aan zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie en op een aantal onderwerpen regie voert. Het is een kleine afdeling, van ongeveer 21 mensen, die zich kenmerkt door een adviserend en dienend karakter aan het bestuur en de directie. Bovendien voert de CST controles en onderzoeken uit. Onze inzet is gericht op zorgvuldige besluitvorming en het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie zodat wij er staan voor de inwoners van onze gemeente.


Over onze gemeente

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.


De ambtelijke organisatie bestaat uit ongeveer 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Collega’s voelen zich gewaardeerd en zijn trots om te werken voor Pijnacker-Nootdorp.


Interesse?

Spreekt de functie je aan en herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Dan heb jij alles in huis om aan de slag te gaan bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp! Klik zo snel mogelijk op ‘Solliciteren’ en laat ons weten waarom deze functie bij jou past. Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Khalida van Dijk, Strategisch adviseur Concernstaf, 0616107446.


Wacht niet met solliciteren! Wanneer zich tijdens de publicatie van deze vacature een interessante kandidaat meldt, plannen wij zo snel mogelijk een gesprek in!


Procedure

Je hebt gesolliciteerd en nu? Dit kan je dit van ons verwachten:

  1. Je hebt je CV en motivatiebrief ingestuurd;
  2. Na sluitingsdatum laten wij jou zo snel mogelijk weten of je word uitgenodigd voor een gesprek;
  3. Eerste gesprek in week 8 of 9;
  4. Eventueel tweede gesprek;
  5. Arbeidsvoorwaardengesprek;
  6. Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan!


Deze vacature wordt zowel gelijktijdig intern als extern gepubliceerd. 

Bij dezelfde geschiktheid geniet de interne kandidaat de voorkeur.

€ 4.447 - € 6.103 per maand
Concernstaf
€ 4.447 - € 6.103 per maand
Concernstaf