Overslaan naar content

Beleidsmedewerker belastingen| 36 uur

  • Hybride
  • € 4.349 - € 6.193 per maand
  • Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening
  • HR-21: Medewerker ontwikkeling II

Functieomschrijving

Ben jij degene die het verschil wil maken in de dienstverlening aan inwoners en ondernemers van de gemeente Pijnacker-Nootdorp? Wil je werken in een dynamische, klantgerichte en bestuurlijke omgeving waar wetgeving, uitvoering en dienstverlening samenkomen? Ben je analytisch sterk, juridisch onderlegd én voel je je thuis in een bestuurlijke omgeving? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Voor ons team Publiekszaken, taakveld Belastingen, zoeken wij een betrokken en deskundige beleidsmedewerker lokale heffingen die zich richt op de beleidsmatige, juridische en financiële aspecten van het belastingdomein van onze gemeente.

Wat ga je doen?

Als beleidsmedewerker werk je op het snijvlak van beleid, uitvoering en juridische toetsing binnen het vakgebied gemeentelijke belastingen. Je signaleert ontwikkelingen, vertaalt wet- en regelgeving naar toepasbaar lokaal beleid, stelt werkinstructies op en onderhoudt contacten met samenwerkingspartners én inwoners en ondernemers.

Daarnaast behandel je beroepschriften, met name op het gebied van kwijtschelding en WOZ, en vertegenwoordigt de gemeente in beroepszaken bij de rechtbank. Een belangrijke kerntaak is jouw bijdrage aan de planning- en control cyclus voor de lokale heffingen, onder andere door het opstellen van de paragraaf lokale heffingen in beleidsstukken zoals de begroting.

Een greep uit je werkzaamheden

  • Je bent (mede)verantwoordelijk voor de planning- en controlcyclus waaronder de begroting, kadernota, najaarsnota en jaarrekening, inclusief het opstellen van de paragraaf lokale heffingen.

  • Je stelt beleidsnota’s op en actualiseert fiscale regelgeving.

  • Je vertaalt relevante wetgeving, jurisprudentie en landelijke ontwikkelingen naar lokaal uitvoerbaar beleid.

  • Je behandelt bezwaar- en beroepschriften op het gebied van WOZ, lokale heffingen en kwijtschelding, en vertegenwoordigt de gemeente bij de rechtbank.

  • Je adviseert het college, management en bestuur over belastingtechnische en juridische vraagstukken.

  • Je draagt bij aan projecten rondom basisregistraties en digitalisering.

  • Je borgt de kwaliteit en volledigheid van de belastingbestanden.

  • Je onderhoudt contact met interne collega’s en externe samenwerkingspartners.

Jouw doel?

Een duidelijke, rechtvaardige en uitvoerbare uitvoering van het gemeentelijk belastingbeleid. Samen met je collega’s zorg je voor een betrouwbare, transparante dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Over ons team

Belastingen bestaat uit zo`n 10 medewerker en is onderdeel van het team Publiekszaken binnen het domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening. Het team Publiekszaken is onder andere verantwoordelijk voor:

  • de eerste lijns klantcontacten balie en callcenter.

  • het beheer van de gemeentelijke basisregistraties (BRP, BAG, BGT, BRO, WOZ) en geo informatie.

  • de heffing en invorderingen van gemeentelijke belastingen.

  • Burgerzaken.

  • Burgerlijke stand en de organisatie van de verkiezingen.

Ons team neemt verantwoordelijkheid, toont eigenaarschap en zet acties om in resultaten. Het zijn zeer betrokken vakspecialisten en je kunt rekenen op een hechte en ondersteunde werksfeer. We staan voor elkaar klaar!

Vereisten

Voor deze functie zoeken we iemand die analytisch, juridisch en beleidsmatig sterk is. Je bent zelfstandig, zorgvuldig en schakelt gemakkelijk tussen strategie en praktijk. Je voelt je thuis in een bestuurlijke context en weet complexe vraagstukken begrijpelijk te maken.

Wat neem jij mee

  • Minimaal een afgeronde opleiding en diploma Bestuurskunde, of vergelijkebare opleidingen.

  • Minimaal 5 jaar werkervaring binnen het domein van lokale belastingen.

  • Bij voorkeur afgeronde vakgerichte opleidingen zoals: Heffingsambtenaar Lokale Overheid (HALO), Invorderingsambtenaar (IVA), Adviseur Gemeentelijke Heffingen,WOZ-specialist.

  • Actuele kennis van relevante wet- en regelgeving, jurisprudentie en gemeentelijke belastingprocedures.

  • Ervaring met het behandelen van bezwaar- en beroepszaken.

  • Opleiding of vaardigheid in het opstellen van beleidsmatige én juridische adviezen en het onderbouwen hiervan bij het bestuur.

  • Affiniteit met geautomatiseerde belastingapplicaties.

  • Goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Een proactieve, resultaatgerichte en collegiale houding.

  • Je bent stressbestendig en kan snel schakelen.

In verband met vertegenwoordiging bij de rechtbank en het bijwonen van raadsvergaderingen is ook flexibiliteit in werkuren nodig.

Afhankelijk van kennis en ervaring kun je eerst als ondersteunend beleidsmedewerker worden ingezet.

Dit bieden wij

  • Salaris tussen de € 4.349,- en € 6.193,- bruto per maand op basis van 36 uur (schaal 11), inschaling is afhankelijk van ervaring.

  • Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van het bruto salaris.

  • Persoonlijk Gezondheids Budget (PGB) van € 250,- per jaar.

  • We bieden je in eerste instantie een jaarcontract. Wanneer dit aan beide kanten bevalt zal dit worden omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd.

Overige arbeidsvoorwaarden

  • Je krijgt per jaar 201,6 uur verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur.

  • Pensioenopbouw bij ABP.

  • Surface en mobiele telefoon.

  • Reiskostenvergoeding van € 0,23 per kilometer. Meer weten over onze arbeidsvoorwaarden? Klik dan hier: Onze arbeidsvoorwaarden.

Goed om te weten

  • Een assessment kan onderdeel uitmaken van de sollicitatieprocedure.

  • Gratis parkeren bij het gemeentehuis.

  • Goede verbinding met OV.

  • Een actieve personeelsvereniging.

Interesse?

Reageer vóór 16 augustus 2025 door jouw cv met motivatie in te sturen. Klik hiervoor op de knop ’solliciteren’. Meer weten? Wil je meer informatie of heb je nog enkele vragen? Neem dan contact op met Renate Greupink-de Haas via r.dehaas@pijnacker-nootdorp.nl, recruitment@pijnacker-nootdorp.nl 0629320335.

Procedure

Dit kan je van ons verwachten

  1. Je hebt je cv en motivatiebrief ingestuurd.

  2. Zo snel mogelijk hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek.

  3. Eerste gesprek.

  4. Eventueel tweede gesprek.

  5. Arbeidsvoorwaardengesprek.

  6. Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan.

We verzoeken (recruitment)bureau’s vriendelijk geen contact op te nemen naar aanleiding van deze vacature. Mochten wij hulp willen gebruiken dan nemen wij contact met jullie op. Vragen hierover kan je mailen naar: recruitment@pijnacker-nootdorp.nl

Hybride

of