
Bestuursadviseur | 32-36 uur
- Hybride
- € 5.172 - € 6.999 per maand
- Concernstaf
- HR-21: Adviseur II
Functieomschrijving
Wil jij als bestuursadviseur het verschil maken in een dynamisch politiek-bestuurlijk speelveld?
Ben jij een ervaren adviseur met scherp inzicht in bestuurlijke verhoudingen en gevoel voor politiek-bestuurlijke dynamiek? En wil je bijdragen aan het versterken van de verbinding tussen bestuur en organisatie? Dan is dit jouw kans.
Onze organisatie werkt sinds kort met bestuursadviseurs. Jij krijgt de ruimte om deze functie verder vorm te geven, samen met twee collega’s. Een unieke kans om te bouwen aan een rol met impact.
Wat ga je doen?
Als bestuursadviseur lever je hoogwaardig advies en ondersteuning aan ons college van burgemeester en wethouders in een complexe politieke omgeving. Je kunt gekoppeld worden aan de burgemeester en/of een wethouder, afhankelijk van de verdeling van werkzaamheden.
Je bent een cruciale schakel tussen bestuur en ambtelijke organisatie. Je verbindt belangen, bevordert rolvastheid en zorgt dat processen soepel verlopen. Je taken zijn onder andere:
Adviseren en ondersteunen van collegeleden bij hun dagelijkse politiek-bestuurlijke taken.
Sparren met collega-adviseurs over bestuurlijke gevoeligheden en draagvlak.
Signaleren van politiek-bestuurlijke kansen en risico’s, en adviseren over passende maatregelen.
Coördineren van bestuurlijke besluitvorming in samenwerking met andere adviseurs.
Adviseren over politiek-bestuurlijke processen en krachtenvelden.
Bijdragen aan het opbouwen van een gewenst imagoprofiel voor bestuurders en het college.
Verbeteren van de kwaliteit van beleidsprocessen en besluitvorming.
Voorbereiden van vergaderingen, debatten en afspraken van het college – zowel inhoudelijk als organisatorisch.
Onderhouden van relevante interne en externe netwerken.
Je rapporteert over je voortgang en aanpak aan het hoofd Concernstaf en stemt inhoudelijk af met de gemeentesecretaris. Je werkt met ambtelijke en bestuurlijke partners, zowel intern als extern.
Je bent een stevige persoonlijkheid die het bestuur en collega’s gevraagd én ongevraagd van advies voorziet. Als kritische sparringpartner en vertrouwenspersoon geef je duidelijke adviezen, gebaseerd op overtuiging en inzicht.
Waar kom je te werken?
De Concernstaf (CST) is een afdelingsoverstijgende stafafdeling die in opdracht van de gemeentesecretaris ondersteuning biedt aan zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie. De CST voert op diverse onderwerpen regie en kenmerkt zich door een adviserend en dienend karakter richting bestuur en directieteam. Ook voert de afdeling controles en onderzoeken uit. Onze inzet is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie, zodat wij er staan voor de inwoners van onze gemeente. Er werken ongeveer 38 professionals bij de Concernstaf verdeeld over vijf subteams.
Vereisten
Wat neem je mee?
Je bent strategisch sterk, schakelt snel en weet maatschappelijke en politieke signalen te vertalen naar concrete acties. Je bent goed in organiseren en bent in staat om de handen uit de mouwen te steken voor het uitvoeren van acties. Je bent discreet, integer en levert onder druk geen concessies aan kwaliteit.
Verder beschik je over
Academisch werk- en denkniveau.
Minimaal 3 jaar ervaring als bestuursadviseur of in een vergelijkbare functie binnen de overheid.
Vermogen om snel te schakelen tussen diverse onderwerpen en taken.
Sterke samenwerkingsvaardigheden en een proactieve houding.
De ambitie om actief bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de functie bestuursadvies binnen onze organisatie.
Dit bieden wij
Salaris tussen de € 5.172,- en € 6.999,- bruto per maand op basis van 36 uur (schaal 12).
Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% op bruto salaris.
Persoonlijk Gezondheids Budget (PGB) van € 250,- per jaar.
We bieden je in eerste instantie een contract voor 1 jaar, met uitzicht op een vast dienstverband.
Overige arbeidsvoorwaarden
Je krijgt per jaar 201,6 uur verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur.
Pensioenopbouw bij ABP.
Hybride werken.
Thuiswerkfaciliteiten en een thuiswerkvergoeding van € 3,- per dag.
Surface en mobiele telefoon.
Reiskostenvergoeding van € 0,23 per kilometer. Meer weten over onze arbeidsvoorwaarden? Klik dan hier: Onze arbeidsvoorwaarden.
Goed om te weten
Gratis parkeren bij het gemeentehuis.
Goede verbinding met OV.
Een actieve personeelsvereniging.
Interesse?
Reageer vóór 8 september 2025 door jouw cv met motivatie in te sturen. Klik hiervoor op de knop ’solliciteren’. Meer weten? Neem contact op met Khalida van Dijk, strategisch adviseur en leidinggevende van het team managementondersteuning en bestuurszaken, 0616107446.
Procedure
Je hebt gesolliciteerd en nu? Dit kan je van ons verwachten:
Je hebt je cv en motivatiebrief ingestuurd.
Zo snel mogelijk hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek.
Eerste gesprek.
Eventueel tweede gesprek.
Arbeidsvoorwaardengesprek.
Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan.
We verzoeken (recruitment)bureau’s vriendelijk geen contact op te nemen naar aanleiding van deze vacature. Mochten wij hulp willen gebruiken dan nemen wij contact met jullie op. Vragen hierover kan je mailen naar: recruitment@pijnacker-nootdorp.nl.
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!