Lid commissie bezwaarschriften
- Op locatie
Functieomschrijving
Burgemeester en wethouders van Pijnacker-Nootdorp zijn op zoek naar: Twee leden voor de commissie bezwaarschriften van de gemeente Pijnacker-Nootdorp
Algemene informatie
De commissie is onafhankelijk en adviseert het college, de burgemeester en de gemeenteraad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp over de te nemen beslissingen op bezwaar aan het desbetreffende bestuursorgaan. De commissie adviseert over besluiten op grond van het omgevingsrecht, het sociaal domein en overige beleidsterreinen (de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, besluiten op het gebied van handhaving, openbare orde, Wet openbaarheid overheid (Woo), subsidies, verkeer en overige bezwaren (bijvoorbeeld Wet voorkeursrecht gemeenten)). Over bezwaarschriften op het gebied van belastingen, de Wet waardering onroerende zaken en maatwerkvoorzieningen voor beschermd wonen en opvang adviseert de commissie niet.
In verband met het vertrek van een van de commissieleden en vanwege de continuïteit van de commissie zijn twee vacatures ontstaan. Een vacature voor een commissielid met specialisatie in onder andere het omgevingsrecht en een commissielid met specialisatie in het sociaal domein. Een commissielid wordt benoemd voor een periode van vier jaar. Het is mogelijk om één keer herbenoemd te worden.
Werkwijze van de commissie
Het secretariaat van de commissie is ondergebracht bij de concernstaf. Er zijn twee secretarissen. Gemiddeld vergadert de commissie, met twee leden en een voorzitter, twee maal per maand in wisselende samenstelling. De hoorzittingen vinden plaats op dinsdagavonden in het gemeentehuis van Pijnacker-Nootdorp. Op verzoek van belanghebbenden of op initiatief van de commissie kan het horen plaatsvinden door middel van een tweezijdig communicatiemiddel. De bezwaardossiers worden digitaal beschikbaar gesteld.
Vereisten
Uw profiel
een juridische achtergrond op universitair niveau of door bestuurlijke of ambtelijke ervaring verworven gelijkwaardig niveau;
brede actuele kennis van het algemeen bestuursrecht;
ruime, actuele juridische kennis en aantoonbare ervaring op minstens één beleidsveld waarop de bezwaarschriften overwegend betrekking hebben (omgevingsrecht, sociaal domein/overig);
kennis van en inzicht in het functioneren van het (lokale) openbaar bestuur;
ervaring op het gebied van advisering aan bestuursorganen;
het vermogen tot de kern van de zaak door te dringen;
een oplossingsgerichte instelling bij de behandeling van bezwaren;
een brede maatschappelijke belangstelling;
goede sociale en communicatieve vaardigheden.
U bent niet werkzaam voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp noch heeft u anderszins zakelijke banden met de gemeente. U bent bij voorkeur woonachtig in de regio.
Vergoeding
De leden van de commissie ontvangen voor het bijwonen van vergaderingen een vergoeding van 200% van het bedrag als bedoeld in artikel 3.4.1, eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Daarnaast wordt een reiskostenvergoeding verstrekt. Deze vergoeding is inclusief voorbereiding, raadkamer en meelezen van de conceptadviezen.
Interesse?
Reageer vóór 10 januari door jouw cv met motivatie in te sturen. Klik hiervoor op de knop ’solliciteren’.
Meer weten?
Wil je meer informatie of heb je nog enkele vragen? Neem dan contact op met secretaris van de commissie, mevrouw J.S. Stedelaar (06- 21 82 06 50) of mevrouw G.A. van ’t Noordende ( 06 – 29 83 26 99).
Goed om te weten?
De eerste gesprekken zullen waarschijnlijk plaatsvinden op dinsdag 21 januari.
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!