Overslaan naar content

Lid van de Rekenkamer van Pijnacker-Nootdorp | 2-6u/w

  • Op locatie
  • € 350 per maand
  • Griffie

Functieomschrijving

Wil jij bijdragen aan de kwaliteit van het gemeentelijk bestuur van onze gemeente? Houd je van onderzoeken, goede vragen stellen en adviseren? Ben je op zoek naar een leerzame en leuke nevenactiviteit in een mooie, groene groeigemeente? Reageer dan op deze vacature!

Waar word je actief

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente. De komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 58.000 naar 65.000. Typerend voor de gemeente is de bijzondere ligging in de Randstad: diverse kernen liggen in het groen en hebben uitstekende verbindingen met Den Haag en Rotterdam.
De gemeenteraad bestaat uit 31 raadsleden, verdeeld over 11 fracties. Sinds de verkiezingen in 2014 heeft de raad een (raads)breed hoofdlijnenakkoord gesloten, waardoor er momenteel geen sprake is van een traditioneel coalitie-oppositiemodel.

Wat doet de Rekenkamer

De Rekenkamer Pijnacker-Nootdorp (RPN) is een onafhankelijk orgaan dat de raad voorziet van onderzoeken en aanbevelingen over het gevoerde gemeentebeleid. De Rekenkamer wil met een open, positief-kritische houding zorgvuldig en gedegen onderzoek doen. Ze informeert de gemeenteraad over relevante ontwikkelingen en onderhoudt contacten binnen de lokale politiek-bestuurlijke omgeving.
Daarnaast heeft de Rekenkamer de ambitie om haar werk bekender te maken onder de inwoners, onder meer door originele onderzoeken te doen en haar werk via lokale media te verspreiden. Zo wil de Rekenkamer bijdragen aan het verbeteren van het bestuur en de organisatie van de gemeente, in het belang van de inwoners.

Wat ga je doen

Je wordt onderdeel van de Rekenkamer, die bestaat uit vier tot zes leden en een secretaris. Binnen de Rekenkamer heerst een informele sfeer en veel onderling vertrouwen. De leden vullen elkaar aan en zijn gedreven om via het rekenkamerwerk de gemeente Pijnacker-Nootdorp te verbeteren.
Als lid van de Rekenkamer zorg je samen met je collega’s voor heldere brieven en onderzoeken met bruikbare conclusies en aanbevelingen. Dat doe je onder andere door goede onderzoeksvragen op te stellen, kritisch mee te lezen bij (concept)rapporten van onderzoeksbureaus en de juiste aanbevelingen te formuleren.
Regelmatig heb je direct contact met de raad, raadsleden, het college en de ambtelijke organisatie, bijvoorbeeld om onderzoeksonderwerpen te verkennen of rapporten te presenteren.
De Rekenkamer vergadert ongeveer één keer per maand, in principe op dinsdagavonden. Tussendoor lees je rapporten en andere relevante stukken en stem je af over onder andere de voortgang van onderzoeken.

Vereisten

Wat neem je mee

Wij zoeken iemand met minimaal HBO werk- en denkniveau met belangstelling voor lokaal bestuur en de positie van de Rekenkamer hierin. Je beschikt over de vaardigheden om onderzoeken op te zetten, uit te (laten) voeren en te begeleiden en je kunt dit in heldere taal voor het voetlicht brengen. Je durft met originele ideeën het werk van de Rekenkamer te verbeteren. Je hebt binding met de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Je hebt kennis van of interesse in het functioneren van de gemeentelijke overheid en inzicht in bestuurlijke en politiek-strategische verhoudingen en (ambtelijke) processen. Je hebt overdag en ’s avonds voldoende tijd beschikbaar, in totaal ongeveer twee tot zes uur per week.

 

Wat bieden wij

Een leuke en leerzame nevenactiviteit in een informele rekenkamer!

Je komt niet in dienst van de gemeente maar je ontvangt een vaste vergoeding van € 350,- per maand. Je wordt door de raad benoemd voor een periode van zes jaar. Na drie jaar vindt er een evaluatie plaats.

Interesse

Herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? En wil jij je graag inzetten voor de Rekenkamer van de gemeente Pijnacker-Nootdorp?


Stuur ons dan jouw CV met een motivatiebrief. Stuur je sollicitatie uiterlijk 29 augustus 2025 naar de Rekenkamer Pijnacker-Nootdorp. Dit kan via de knop ‘solliciteren’ op de vacaturepagina.

Voor vragen kun je contact opnemen met de secretaris, Geerd Struik, via: rekenkamer@pijnacker-nootdorp.nl of 06-27594452.

Goed om te weten

De eerste gespreksronde is gepland op woensdagavond 10 september. Een eventuele tweede gespreksronde vindt plaats op maandagmiddag 15 september. Benoeming door de gemeenteraad en het afleggen van de eed/belofte zal tijdens de vergadering op donderdag 16 oktober zijn.

 

 

Op locatie

of