Overslaan naar content

Strategisch adviseur en teamleider | 36 uur

  • Hybride
  • € 5.631 - € 7.417 per maand
  • Concernstaf
  • Concernstaf, HR-21: Adviseur 0

Functieomschrijving

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is op zoek naar een ervaren en gedreven strategisch adviseur die ook leidinggevende taken op zich zal nemen. Deze functie biedt een dubbele impact: je draagt bij aan strategische beleidsontwikkeling en advisering, én je stuurt een team van professionals aan binnen de concernstaf. 

 

Wat ga je doen? 

Als strategisch adviseur pak je complexe en politiek gevoelige vraagstukken op die nog niet belegd kunnen worden in de lijnorganisatie. Je neemt het voortouw bij deze vraagstukken, stemt af over de bestuurlijke richting en betrekt daarbij de betrokken medewerkers uit de organisatie. Je overziet waar de gemeente nu mee bezig is en waar ze over tien jaar wil staan. Je bent in staat om de hoofdlijnen aan te geven en weet over te brengen waar op ingezet moet worden. Je gaat hierover in gesprek met directie- en collegeleden, domeindirecteuren en externe partners om draagvlak te verkrijgen voor en samenhang te bewerkstelligen in de strategische oriëntatie. 

Naast je werkzaamheden als strateeg vervul je ook een rol als leidinggevende binnen de concernstaf. Je stuurt twee sub teams met professionals aan en speelt een cruciale rol in het ondersteunen van de gemeentelijke organisatie bij het realiseren van haar doelstellingen en het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Bovendien fungeer je als plaatsvervanger van het hoofd concernstaf. 

 

Waar ga je werken? 

De concernstaf bestaat uit ongeveer 36 medewerkers en heeft een onafhankelijke rol binnen de gemeente. De afdeling draagt bij aan de effectiviteit van de organisatie door: 

  • Goede bestuurlijke besluitvorming en kwaliteitsborging. 

  • Strategisch advies over complexe vraagstukken en langetermijnperspectieven. 

  • Onderzoek naar en rapportage van bevindingen. 

  • Ondersteuning van bestuur en directieteam. 

  • Bevordering van samenwerking tussen bestuur en organisatie. 

De concernstaf ondersteunt de gemeentesecretaris, het directieteam (DT) en het college bij hun verantwoordelijkheden en werkt actief aan verbinding en samenwerking binnen de hele organisatie. De afdeling bestaat uit verschillende teams die elk een specifieke rol vervullen binnen de organisatie, dit zijn: 

  • Strategie en programmamanagement: Richt zich op de ontwikkeling en implementatie van strategische beleidsplannen en programmamanagement. 

  • Control: Ondersteunt de organisatie en het college op het gebied van financiën, bedrijfsvoering en dienstverlening. Het team initieert en adviseert over beleid en werkprocessen, signaleert knelpunten en agendeert verbeteringen. 

  • Bestuurszaken: Ondersteunt het bestuur bij bestuurlijke aangelegenheden en zorgt voor een goede afstemming tussen bestuur en organisatie. 

  • Juridische zaken: Biedt juridische advies en ondersteuning aan de organisatie en het bestuur en adviseert over juridische kwaliteitsborging. 

  • Bestuurssecretariaat: Ondersteunt de wethouders, gemeentesecretaris en directeuren door agendabeheer, voorbereiding van overleggen en andere secretariële taken. 

 

Jouw verantwoordelijkheden 

  • Leidinggeven aan medewerkers binnen de concernstaf en zorgen voor effectieve en efficiënte samenwerking. Je gaat de teams bestuurssecretariaat en juridische zaken aansturen. 

  • Ontwikkelen en implementeren van strategische beleidsplannen in samenwerking met het directieteam. 

  • Adviseren van het college van burgemeester en wethouders over beleidsmatige en strategische vraagstukken. 

  • Coördineren van projecten en initiatieven die bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen. 

  • Stimuleren van professionele ontwikkeling en groei van teamleden. 

Vereisten

Wat neem je mee? 

  • Een afgeronde academische opleiding, bij voorkeur in bestuurskunde, bedrijfskunde of een vergelijkbare richting. 

  • Minimaal 5 jaar ervaring in een leidinggevende functie binnen een overheidsorganisatie, bij voorkeur bij een gemeente. 

  • Uitstekende communicatieve en analytische vaardigheden. 

  • Het vermogen om toekomstscenario’s te schetsen en langetermijnperspectieven te formuleren die richting geven aan de organisatie. Veranderkundige inzichten komen hierbij goed van pas. 

  • Adviesvaardigheden; je bent vaardig in het formuleren en onderbouwen van adviezen aan de directie en het college. 

  • Ervaring met strategische beleidsontwikkeling en advisering. Je kunt onafhankelijk denken en handelen, terwijl je oog hebt voor verbinding met de mensen om je heen. 

  • Sterk ontwikkelde organisatorische en projectmanagementvaardigheden. 

  • Een proactieve en resultaatgerichte houding. 

  • Het vermogen om relaties en een netwerk op te bouwen, te onderhouden en uit te breiden.

Ben jij de strategisch adviseur en teamleider die wij zoeken? Solliciteer dan nu en draag bij aan de toekomst van de gemeente Pijnacker-Nootdorp! 

 

Dit bieden wij  

  • Salaris tussen de €5.631,-  en €7.417,- bruto per maand op basis van 36 uur. (schaal 13) 

  • Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% op het brutosalaris. 

  • Vitaliteitsbudget van € 250,- per jaar.

  • Persoonlijk Gezondheidsbudget (PGB) van € 250,- per jaar. 

  • We bieden je in eerste instantie een jaarcontract. Wanneer het van beide kanten bevalt, wordt dit na een jaar omgezet in een vast dienstverband.

  

Overige arbeidsvoorwaarden  

  • Je krijgt per jaar 201,6 uren verlof bij een volledig dienstverband van 36 uur. 

  • Pensioenopbouw bij ABP. 

  • Hybride werken. 

  • Een thuiswerkvergoeding van € 3,-per dag. 

  • Surface en mobiele telefoon. 

  • Reiskostenvergoeding van € 0,23 per kilometer. 

 

Meer weten over onze arbeidsvoorwaarden? Klik dan hier: Onze arbeidsvoorwaarden 

 

Goed om te weten 

  • Gratis parkeren bij het gemeentehuis. 

  • Goede verbinding met OV. 

  • Een actieve personeelsvereniging. 

 

Interesse? 

Reageer vóór 29 april 2025 door jouw cv met motivatie in te sturen. Klik hiervoor op de knop ’solliciteren’.  De eerste gesprekken zullen plaatsvinden op 6 en 7 mei 2025. Op 12 mei 2025 vinden de vervolggesprekken plaats.

 

Meer weten? 

Wil je meer informatie of heb je nog enkele vragen? Neem dan contact op met Arbeidsmarktspecialist Marijke Rombolini via m.rombolini@pijnacker-nootdorp.nl of via 06-21553435. 

  

Procedure  

Je hebt gesolliciteerd en nu? Dit kan je van ons verwachten: 

  1. Je hebt je cv en motivatiebrief ingestuurd; 

  1. Zo snel mogelijk hoor je of je wordt uitgenodigd voor een gesprek; 

  1. Eerste gesprek; 

  1. Eventueel tweede gesprek; 

  1. Arbeidsvoorwaardengesprek; 

  1. Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe baan! 

 

We verzoeken (recruitment)bureau’s vriendelijk geen contact op te nemen naar aanleiding van deze vacature. Mochten wij hulp willen gebruiken dan nemen wij contact met jullie op. Vragen hierover kan je mailen naar: recruitment@pijnacker-nootdorp.nl 

Hybride

of